۲. سیر و سلوک زائر (Pilgrim’s Progress)

سیر و سلوک زائر یکی از بهترین رمان های جهان و اثری از جان بانیان است. این کتاب روایتگر سفر معنوی فردی است که برای رسیدن به مقصدی آسمانی با ماجراهای گوناگونی روبه‌رو می‌شود.

۳. رابینسون کروزوئه (Robinson Crusoe)

رابینسون کروزوئه یا رابینسون کروسو نخستین رمان انگلیسی نوشته دانیل دِفو است. بسیاری از کارشناسان و متخصصان، آن را در فهرست بهترین رمان های دنیا قرار داده‌اند.

۴. سفرهای گالیور (Gulliver’s Travels)

اثر هجوآمیز جاناتان سوئیفت را هم کودکان دوست دارند و هم بزرگسالان. سفرهای گالیور به برخی از ممالک دورافتاده جهان، داستان‌هایی ماجراجویانه است که با نگاهی دقیق‌ افکار آدمی را به چالش کشیده است.

۵. تام جونز (Tom Jones)؛ از بهترین رمان های جهان

تام جونز داستان کودکی یتیم است که هنری فیلدینگ آن به رشته تحریر درآورده و ماجراهای زندگی این پسر در قرن هفدهم را روایت می‌کند. در تام جونز ماجراهای عشقی و مسائل پیرامون آن نیز با آب و تاب خاصی به گوش مخاطب می‌رسد.

۶. کلاریسا (Clarissa)

ساموئل ریچاردسون، نویسنده کتاب کلاریسا، یعنی یکی از طولانی‌ترین کتاب‌های انگلیسی دنیا و نیز ازجمله طولانی ترین رمان های جهان است. نکته جالب توجه درباره آن، ناتوانی خوانندگان از زمین گذاشتن کتاب است. یعنی اگر صفحات نخست آن را بخوانید به احتمال زیاد تا آخرِ این رمان طولانی و پرکشش را می‌خوانید.

۷. تریسترام شَندی (Tristram Shandy)

تریسترام شندی یکی از نخستین کتاب های پرفروش دنیا، نوشته لارنس استرن است. شیوه نوین روایت داستان در این رمان، آن را به یکی از بهترین رمان های جهان بدل کرده است.

۸. روابط نامشروع خطرناک (Dangerous Liaisons)

پیر-آمبرواز شودرلو دو لاکلو، نویسنده فرانسوی روابط نامشروع خطرناک در رمان خود که حالت رساله دارد به موضوع پیچیده اغواگری می‌پردازد و شخصیت‌هایی ارائه می‌کند که با بازی کردن با احساسات دیگران، ظالمانه انسانیت را زیر پا می‌گذارند.

۹. اِما (Emma)

اما هم یکی از بهترین رمان های جهان و نوشته نویسنده معروف انگلیسی، جین آستین است. نگاه دقیق و عمیق جین آستین به درک مقولات مختلف زندگی از جمله عشق و روابط باعث خلق آثار ماندگاری مانند «غرور و تعصب» و «اِما» شده است.

۱۰. فرانکشتاین (Frankenstein)؛ از بهترین رمان های جهان