مراحل چاپ کتاب شعر

پیش از هرچیز اگر طبع شعر و شاعری دارید و احساسات ارزشمند خود را در قالب یک دفتر شعر و یا در شبکه‌های اجتماعی به ثبت می‌رسانید، به شما تبریک می‌گوییم. چرا که در دنیای ماشینی امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که علیرغم سختی‌ها، کشمکش‌های روزانه و درگیری‌های شغلی بتواند احساسات، عواطف و بیانات خود را در قالب شعر به روی کاغذ بیاورد. در ادامه تلاش می‌کنیم تا با ارائه‌ی توضیحاتی بسیط و کارگشا، در مسیر ساده اما ناشناخته‌ی چاپ کتاب شعر در کنار شما باشیم.

اگر خصوصیات ذکر شده در بالا را دارید، حتماً تا کنون به چاپ اشعار خود به صورت کتاب فکر کرده‌اید. چاپ کتاب به شما این فرصت را می‌دهد تا در کنار گردآوری و منسجم ساختن اشعار خود در قالب یک کتاب، به صورت جدی‌تر به این حوزه نگاه کرده و در کنار شاعران شناخته‌شده و گمنام، فرصت دیده‌شدن و مطرح‌شدن را پیدا کنید.

از سوی دیگر چاپ کتاب شعر بهترین شیوه برای حفظ و نگهداری حقوق مادی و معنوی اشعار شما است و موجب می‌شود تا اشعار شما به صورت رسمی در پایگاه‌های کتابخانه‌ ملی و وزارت ارشاد به ثبت برسند و در آینده‌ کسی نخواهد توانست اشعار شما را به صورت کتاب و یا در آثار موسیقیایی (به شکل ترانه) مورد سوءاستفاده قرار داده و با نام خود منتشر سازد.

یکی دیگر از مزایای چاپ کتاب شعر، امکان هدیه دادن آن به دوستان و آشنایان است. چه هدیه‌ای بهتر و ارزشمندتر از یک اثر ادبی که توسط شخص خودتان خلق شده و با یک جمله‌ی یادگاری و امضای شما در صفحه‌ی اول کتاب، بتواند برای همیشه در دلِ کتابخانه‌ی عزیزانتان جا خوش کند؟

مراحل چاپ شعر تفاوت چندانی با دیگر کتاب‌ها نمی‌کند وجهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مراحل چاپ کتاب را ببینید. لازم به ذکر است تمامی مراحل اداری و اخذ مجوزات باید توسط مراکز انتشاراتی انجام شده و نیاز به هیچ‌گونه اقدامی از سوی شاعر و پدیدآورنده نیست.

 

آیا اشعار من ارزش چاپ شدن دارند؟

حتماً تا کنون پیش آمده که اشعار خود را برای اهل فامیل، دوستان، همکلاسی‌ها و… خوانده‌اید و با نظرات مثبت و بعضاً منفی آن‌ها روبه‌رو شوید. فارغ از تمامی این نظرات که البته در خیرخواهانه بودن آن‌ها شکی نیست، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید اشعارتان ارزش خوانده‌ شدن دارند یا خیر. همچنین می‌توانید در صورت تمایل بخشی از اشعار خود را برای ما بفرستید تا بدون پیش‌داوری، آثار شما را از حیث ادبی و فنی مورد بررسی قرار دهیم و نقاط ضعف و قوت شما را به بهترین نحو به اطلاعتان برسانیم.

 

چاپ کتاب شعر در تیراژ پایین یا بالا؟

اکنون که تصمیم گرفته‌اید تا اشعار خود را به صورت مکتوب در آورید، باید برآوردی از مخاطبین کتاب خود داشته باشید. حالا که بنا است با هزینه‌ی شخصی سرمایه‌گذاری کرده و هزینه‌های چاپ شعر را متقبل شوید، بهتر است در گام اول هوشمندانه قدم بردارید و شیرینی چاپ اولین کتابتان را با صرف هزینه‌های گزاف تلخ نکنید.

ما دوستانه و مشفقانه به شما توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط امروز  بازار کتاب در کشور و علی‌الخصوص کتاب‌های شعر که متأسفانه در کنج عزلت مانده‌اند، در تیراژ پایین اقدام به چاپ کنید.