بسیاری از افراد اغلب به نوشتن کتاب و نویسندگی در زمینه های مختلف فکر می کنند، اما با تصور اینکه نگارش کتاب نیاز به تخصص و امکانات خاص دارد از انجام آن منصرف میشوند. در صورتیکه هر فردی که حرفی برای گفتن داشته باشد و یا اطلاعات مفیدی در زمینههای مختلف داشته باشد و علاقمند به ترویج آن است میتواند با اندکی تمرین و رعایت یکسری نکات اقدام به نگارش کتاب و چاپ آن نماید. هیچ فردی از ابتدا یک نویسنده بزرگ به دنیا نمیآید و دلیل موفقیت نویسندگان بزرگ نیز شکست های پی در پی و درس گرفتن از شکستها و از دست ندادن امید است. در واقع تفکر و شجاعت میتواند مهمترین ویژگی های یک نویسنده موفق باشد.

مرحله اول نگارش کتاب: مشخص کردن هدف از نگارش کتاب

ابتدا هدف خود را از نگارش کتاب مشخص نمایید. یک کتاب میتواند تالیفی باشد که حاصل تفکرات، اعتقادات و پژوهش های نویسنده است و یا میتواند از نوع گرآوری و یا ترجمه باشد. در این نوع کتابها مولف، اطلاعات مورد نیاز و ضروری راجع به یک موضوع خاص را گردآوری می کند و در قالب یک کتاب مدون در اختیار دیگران قرار میدهد و یا یک کتاب جالب و مفید را که به زبان دیگری نوشته شده است به زبان کشور خود ترجمه می کند تا هم وطنانش نیز بتوانند از آن کتاب استفاده نمایند.
مرحله دوم: تالیف کتاب
در این مرحله نویسنده بر اساس هدفی که برای خود مشخص کرده نگارش کتاب را انجام میدهد.
محله سوم: ویراستاری کتاب
یکی از دلایلی که باعث میشود بسیاری از نویسندگان، مطالب خود را به چاپ نرسانند ترس از نادرست بودن مطالب و یا وجود مشکلات ویرایشی و نگارشی در متن کتابشان میباشد و این ترس و نگرانی، مانع بروز خلاقیت و استعدادهای آنها می شود. درصورتیکه پس از نگارش با یک بازبینی ساده و آشنایی اولیه به اصول و قواعد نگارشی و دستوری میتوان این خطاها را به حداقل رساند.

کتابهای ارزشمند بسیاری در زمینه ویراستاری ادبی و نگارشی ارائه شده است که نویسندگان محترم با مطالعه آنها می توانند بسیاری از خطاهای ادبی و دستوری و نگارشی متن خود را اصلاح نمایند و بدین طریق، هزینههای چاپ کتاب خود را کاهش دهند. البته در صورت وجود مشکلات ویرایشی در کتاب جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت، زیرا دلیل چاپ دوم، سوم  و چاپهای بعدی کتاب با ویرایش جدید، رفع ایرادات کتاب و ارتقای مطالب میباشد که امری مرسوم در چاپ و نشر است و به هیچ عنوان نشان دهنده نقص کتاب و یا کوتاهی مولف نمیباشد.

 

مرحله چهارم: انتخاب ناشر مناسب
در این مرحله مولف باید مناسب ترین ناشر را برای چاپ رمان خود انتخاب کند که بتواند از صفر تا صد مراحل چاپ کتاب از صفحه آرایی و طراحی جلد تا اخذ مجوزها و چاپ کتاب را انجام دهد.

مرحله پنجم: بررسی سابقه و اعتبار ناشر
برای چاپ کتاب خود حتما ناشری را انتخاب کنید که سابقه درخشانی در زمینه چاپ ونشر داشته باشد و نمونه کتاب های چاپ شده توسط این انتشارات در گذشته را بررسی کنید .

با توجه به استقبال کاربران و نویسندگان عزیز برای چاپ ، تیم ناول کافه برای چاپ رایگان رمان های کاربران انجمن ناول کافه با نشر علی که یک انتشاراتی شناخته شده با سابقه کاری خوبی هست شروع به همکاری کرده است.

 

منبع : چاپ رمان نشر متخصصان