متأسفانه طی ماه‌های اخیر، مطالب بسیاری درباره‌ی تلگرام بلاک‌چین در فضای مجازی رد و بدل می‌شود که ادعا می‌کنند تلگرام در حال کار روی نسخه‌ی جدیدی بر پایه‌ی بلاک‌چین است که به هیچ عنوان قابل فیلتر نیست. هر روز هم به این شایعه پر و بال جدید می‌دهند. در حالیکه دوروف در یک توئیت فقط اشاره‌ی تلویحی به امکان‌سنجی استفاده از بلاک‌چین در تلگرام در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ داشت، که از قضا این توئیت هم‌زمان با فیلتر شدن موقت تلگرام در زمستان سال گذشته و در کنار توئیت‌های مربوط به این واقعه و‌کمک‌خواهی ایرانیان از وی ارسال شده بود. به همین خاطر، بسیاری فکر کردند قرار است تلگرام بر بستر بلاک‌چین فعالیت کند. در حالیکه صرفاً امکان نقل و انتقال پول در بلاک‌چین اختصاصی و قابل دسترسی آسان در پیام‌رسان تلگرام قرار است رونمایی شود. یعنی تلگرام همان تلگرام، انتقال اطلاعات و پیام‌ها و تصاویر و‌ غیره،‌به همان شکل، نرم‌افزار همان، سرورها همان، فقط و فقط و فقط پول جدیدی بر مبنای فن‌آوری بلاک‌چین (مانند بیت‌کوین و سایر سیستم‌های مشابه) ابداع و از طریق تلگرام قابل دسترس خواهد بود. برای بررسی صحت ادعای بنده، کافیست عبارت Telegram Blockchain را در گوگل سرچ کرده و مطالب را مرور کنید.

اما به طور کلی، به دلیل ویژگی‌های خاص بلاک‌چین، ارسال پیام‌های شخصی، مگر به شکل بسیار محدود با استفاده از این فن‌آوری، لااقل به شکل موجود فعلی، امکان‌پذیر نیست. چرا؟

۱. ظرفیت بلاک‌چین بسیار پایین است. به عنوان مثال، بلاک‌چین بیت‌کوین توانایی پردازش حداکثر ۷ تراکنش در ثانیه را داراست. دقت کنید: «تراکنش». یعنی حدود ۲۰۰ بایت اطلاعات. مقایسه کنید با ۱۸۰ میلیون کاربر تلگرام که دائماً در حال ارسال پیام و فیلم و عکس و غیره هستند. حال برخی طرح‌های تحقیقاتی برای افزایش این محدودیت اجرا شده که این ظرفیت را تا حدود ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه (با شرایط خاص و بعضاً با خروج موقتی اطلاعات از بستر بلاک‌چین) بالا برده‌اند. اما باز هم برای پیام‌رسانی، نیاز به میلیاردها بایت در ثانیه است.

۲. برای استفاده‌ی صحیح از ویژگی غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین، هر کاربر باید تمامی اطلاعات موجود در دیتابیس را داون‌لود و نگهداری کند تا با کمک آن بتواند اطلاعات جدید را شناسایی و تأیید کند. یعنی تمام فیلم و عکس و پیام‌های تمام کاربران تلگرام! یعنی ترابایت‌ها اطلاعات بی‌استفاده در هر گوشی! به‌نظر شما ممکن است؟ حتی برنامه‌ی پول مجازی مبتنی بر بلاک‌چین تلگرام هم این کار را نمی‌کند و با استفاده از Light Wallet به یک دیتابیس مرکزی متصل می‌شود که آن دیتابیس به بلاک‌چین متصل است. این سیستم نیز به سرعت و راحتی قابل فیلتر است.

۳. گیریم (به فرض محال) این کار صورت پذیرد. باز هم به راحتی قابل فیلتر است. چرا که در هر صورت، نرم‌افزارهای مبتنی بر بلاک‌چین باید لیست سایر کلاینت‌ها را از مرجعی دریافت کنند. با فیلتر کردن آن مرجع، دسترسی قطع می‌شود. یا با فیلتر کردن تک‌تک کلاینت‌ها می‌شود دسترسی را قطع کرد. در نهایت هم می‌شود با آنالیز شکل فیزیکی بسته‌های تلگرام، آنها را شناسایی و نابود کرد.

 

منبع: بلاک چین تلگرام